Tilbake til forsiden Atferdsanalyse
Diskusjonsforum for formelle og uformelle diskusjoner relatert til teori, filosofi og bruk av atferdsanalytiske tiltak. Forumet ble opprettet 15.02.2011, og ved å registrere deg og bidra med innlegg og diskusjoner kan du gjøre denne siden levende!
 
 HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   RegistrerRegistrer 
 ProfilProfil   Private meldingerPrivate meldinger   Logg innLogg inn 




Atferdsanalysens plass hos vernepleiere

 
Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Åpen post
Les forrige tråd :: Les neste tråd  
Forfatter Beskjed
Stine



Registrert: 17.03.2011
Innlegg: 17
Bosted: Skien, Telemark

InnleggSkrevet: fr. mars 18, 2011 22:48    Emne: Atferdsanalysens plass hos vernepleiere Svar med sitat

En stor del av arbeidet til majoriteten av vernepleierens yrkesutøvelse dreier seg om atferd. Jeg spør meg da om hvorfor mange av høgskolene utelater litteratur og undervisning som skal gi studentene kunnskap om nettopp dette.

Siden jeg ikke var så veldig flyttbar da jeg til slutt bestemte meg for å ta bachelorstudiet i vernepleie så fikk jeg min undervisning på en høgskole som kun nevnte atferdsanalyse i en bisetning. Jeg for min del hadde heldigvis tilegnet meg noe kunnskap om atferdsanalyse før utdanningsløpet.

Etter 3 år og tittelen "i lomma" så lurte jeg litt på hva slags forutsetninger mine medstudenter hadde for å gå ut i arbeidslivet.

Jeg har tatt noen runder med meg selv for å finne ut om det er så ille som jeg tror, eller om mine negative tanker om denne skolen og den utdannelsen har gjort meg litt blind. Jeg hadde også noen år med høyere utdanning før. Dette tok jeg også med i betraktningen om det gjorde at jeg muligens var noe kravstor.

Allikevel så ser jeg at vi f.eks ikke lærte noen konkrete metoder for hverken kartlegging, tiltak eller prosessen mot disse. Uansett om høgskolene sier at de velger en humanistisk eller økologisk linje og derfor tror at de må utelate atferdsanalysen så må vel konkrete arbeidsverktøy være et must i utdannelsen. (Da er det jo selvsagt en debatt om det i det hele tatt finnes konkrete verktøy som befinner seg utenfor atferdsanalysen, men det er kanskje en annen debatt..)

Denne frustrasjonen har fått meg til å tenke på selve profesjonen. Selve tittelen, vernepleier, er litt pussig i seg selv. Hva er egentlig en vernepleier? Ut fra rammeplanen så skal vi kunne litt om veldig mye. Er det i det hele tatt realistisk at man klarer å få god nok kvalitet i dette store spekteret?

Jeg ønsker å poengtere til slutt at dette ikke er ment som noe nedsettende om vernepleieryrket. Jeg er stolt av mitt yrke, men muligens litt forvirret over min profesjon.

For å ta med noe som på en måte er positivt, så ble det for meg etter endt utdannelse lettere å forstå hvorfor atferdsanalyse ikke er fremtredende i mitt fylke. De som blir utdannet her har ikke hørt om det!Heldigvis er det noen som får rotet seg ut av fylket og til f.eks HIAK og heldigvis er noen av disse blitt enhetsledere som heldivis sender mange på kurs og seminar.
_________________
Stine Arnesen
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
roffe



Registrert: 24.02.2011
Innlegg: 15
Bosted: Aurskog

InnleggSkrevet: lø. mars 19, 2011 14:17    Emne: Svar med sitat

Akkurat dette med kartleggning og rapportskriving står det dårlig til med rent generelt, så det burde faktisk være et marked for etterutdanningskurs i det.

Som psykolog kan jeg ikke si annet enn at det er utrolig hvor mye vi verken lærte eller ble kurset i på profesjonsstudiet, så at dere ikke hadde det mens dere studerte gjør ikke studiet dårligere enn mange andre studier Smile
_________________
--
Rolf Lindgren
www.grendel.no
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding MSN Messenger-adresse
Stine



Registrert: 17.03.2011
Innlegg: 17
Bosted: Skien, Telemark

InnleggSkrevet: to. mars 24, 2011 15:03    Emne: Svar med sitat

Neida, slik sett så er det vel ingen profesjoner som kan gjøre studentene utlærte på alle fronter i den praktiske yrkesutøvelsen som etterfølger. Men det jeg reagerer spesielt på innen vernepleierstudiet er at det er så store forskjeller i undervisning og pensum slik at vernepleiere står veldig ulikt etter endt utdannelse.
_________________
Stine Arnesen
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Myhre



Registrert: 03.03.2011
Innlegg: 7
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: fr. mars 25, 2011 16:02    Emne: Svar med sitat

Dette er en velkjent utfordring med vernepleierutdannelsen slik den er i dag. Hvis man ser på rammeplanen for utdanningen er det veldig store muligheter for de ulike skolene å vektlegge ulike faglige aspekter. Det går ikke tydelig frem av den et felles faglig fundament slik f.eks barnevernspedagoger har pga sosialpedagogikken.

Jeg studerer selv vernepleie siste året på høgskolen i Lillehammer og er veldig glad for at vi har lært atferdsanalyse. Dette er på alle måter et utdanningspolitisk spørsmål som jeg vet at er oppe i Fellesorganisasjonen i disse dager. Denne utfordringen syntes jeg er svært godt illustrert i vernepleierboka: "Alle trenger oss, men ingen vet hva vi kan" Smile
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
Vis innlegg fra:   
Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden -> Åpen post Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT + 1 time (norsk tid)
Side 1 av 1

 

Hurtigsvar:
Brukernavn: 

Siter siste melding
Bruk signatur
 
Gå til:  
Du kan starte nye tråder
Du kan svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Rapporter misbruk

Søk blant norske bedrifter på io.no